Zakelijk

Btw aangifte indienen doe je zo

Btw aangifte indienen is in België voor ondernemers met grote regelmaat verplicht. Dit kan eens in de drie maanden zijn maar zelfs ook iedere maand. Omdat niet iedereen daar evenveel kaas van gegeten heeft en er ook niet altijd voldoende tijd voor heeft een uitgebreide aangifte te doen is het wijsheid hiervoor gebruik te maken van een geautomatiseerd systeem.

Van transacties tot aangifte van btw

Een voorbeeld van een dergelijk systeem is Yoursminc. Hiermee krijg je de beschikking over een boekhoudprogramma, een facturatieprogramma en een CRM systeem. Met het boekhoudprogramma kun je tal van boekhoudkundige handelingen geautomatiseerd uitvoeren. Welke dit allemaal zijn kun je lezen op de website. Binnen deze handelingen hoort ook de aangifte van btw. Als je alle transacties die plaatsvinden binnen het bedrijf netjes invoert in het boekhoudprogramma krijg je een goed overzicht van alle inkomsten en uitgaven die gedaan worden.

Gegevens rechtstreeks overnemen en digitaal versturen

Dit overzicht kun je vervolgens gebruiken om btw aangifte mee te doen. Op deze manier heb je daar minder werk mee en kost het je ook beduidend minder tijd dan wanneer je er vanaf nul mee zou beginnen. Omdat het programma op meerdere apparaten zoals een laptop of smartphone werkt kun je de aangifte doen op het moment dat deze jou het beste uitkomt. Het versturen ervan kan via Intervat digitaal en veilig geschieden.