Algemeen

3 manieren waarop een online marketeer conversies realiseert

Conversies zijn het uiteindelijke streven van een organisatie. Je wil verkopen zodat jouw organisatie groeit, maar de marketing die daarachter schuilgaat is nog best lastig. Online marketeers zijn er om ervoor te zorgen dat je conversies realiseert op verschillende manieren, zonder dat jij daar zelf (veel) tijd aan kwijt bent. De manieren waarop online marketeers conversies realiseren, vertellen wij je in dit artikel.

#1: Kleurgebruik

Goede online marketeers zijn in staat de website door middel van kleuren te optimaliseren zodat er meer conversies plaatsvinden. Uiteraard is rood een kleur die tot actie aanzet, dat is wel algemeen bekend. Een online marketeer heeft echter veel meer kennis over dit soort kleureigenschappen en kan er daardoor voor zorgen dat je conversiepercentage stijgt. Daarnaast dient er rekening gehouden te worden met de huisstijl-kleuren van de website en moeten er ook niet te veel kleuren gebruikt worden. Dan wordt een website namelijk schreeuwerig en dat is niet aantrekkelijk voor de consument. 

#2: Tekst

Tekst is ook niet geheel onbelangrijk. Conversieoptimalisatie betekent dat er eveneens tekstueel gezien optimalisatie moet plaatsvinden. Je wil consumenten aanzetten tot actie en dat kan goed met tekst, maar waar plaats je de tekst? Een online marketeer weet precies op welke plaatsen binnen jouw website, een ‘call-to-action’ geplaatst kan worden om de consument daadwerkelijk tot actie aan te zetten. Ook is het belangrijk om daar de juiste teksten te plaatsen en om over het algemeen een tekst te plaatsen die de consument aanspreekt en dus gericht is op jouw doelgroep. Eveneens moet de tekst weer aansluiten op de huisstijl en het imago van je organisatie. 

#3: Knoppen

Eerder werd al genoemd dat de plaatsing van een ‘call to action’ belangrijk is. De vorm is daarbij ook belangrijk. Je kan namelijk een linkje op een (zoek)woord plaatsen in de tekst, maar je kunt ook gebruik maken van knoppen. De balans daartussen is essentieel en die weet een ervaren online marketeer te vinden. Die balans is een belangrijk onderdeel van conversieoptimalisatie. Denk bijvoorbeeld eens aan een website die helemaal vol staat met knoppen en waarbij je overal wordt aangespoord om iets te kopen. Dat schrikt juist af waardoor je de website wegklikt. Op die manier daalt je conversiepercentage juist. 

De andere kant is ook niet handig, namelijk dat er te weinig knoppen op de site staan. Dat resulteert erin dat er niet naar de juiste pagina’s geklikt wordt. Zeker wanneer de knop of de link onderaan je pagina staat, mis je veel kansen. Een online marketeer weet de juiste plaats. 

Zelf uitvoeren VS. uitbesteden

Met deze tips kom je best een eindje op weg, waardoor je conversieoptimalisatie zelf uit kunt voeren, toch? Het kan nog best lastig zijn om zelf alles uit te voeren, doordat er nogal wat analyses aan vooraf gaan. Een conversie optimalisatie bureau heeft bijvoorbeeld Eye tracking-systemen tot haar beschikking, waardoor de optimale locatie van knoppen bepaald wordt. Daarnaast heeft het inhuren van een bureau nog meer voordelen:

  • Gegarandeerd meer conversies
  • Jij bent geen tijd kwijt
  • Specialisaties op alle gebieden

Op die manier kun jij je bezighouden met jouw organisatie en jouw producten of diensten en nemen de online marketeers je het werk uit handen.